slapende vrouw
Elke nacht goed slapen klinkt voor sommige als een droom, maar de meeste van ons kunnen dit bereiken door maar enkele aanpassingen in ons leven maken. Een mooie plek om te beginnen is onze slaapkamer. Richt je slaapkamer zo in dat het een goede nachtrust bevordert. Maar hoe bereik je dit?

Houdt het bed geserveerd voor de twee s’en

En hiermee hebben we het over slaap en seks, vermijdt de neiging dus om in bed te werken, al kan het nog zo comfortabel zijn. Jij merkt het zelf misschien niet, maar jouw hersens zullen het bed alleen met deze twee activiteiten associëren wanneer dit het enige is wat je er doet. Je zal er dus ook sneller in slaap vallen.

Zorg voor de juiste temperatuur

Uit onderzoek is gebleken dat de ideale temperatuur voor het in slaap vallen tussen de 18 en 21 graden is. Probeer de temperatuur hier dus op te houden door middel van een verwarming of een airco.

Zet een raampje open

Je zult een stuk fijner en sneller slapen wanneer je frisse lucht krijgt, laat het raam dus een klein beetje open staan. Zelfs als het winter is. Wanneer het een warme zomerdag is, kun je dit raam natuurlijk ook verder openzetten om de koele lucht binnen te laten.

Maak de kamer pikdonker

Je kunt eraan gewend zijn geraakt, maar stiekem houdt elk lichtje in jouw kamer je toch nog wat langer wakker en verstoort het jouw slaap. Zorg er dus voor dat je dikke donkere gordijnen hebt die al het licht buiten laten. Verwijder daarnaast andere lichtjes, zoals jouw telefoon, uit de kamer.

Denk na over de kleuren in jouw slaapkamer

Je moet het kleurenschema natuurlijk mooi vinden, maar misschien is het niet verstandig om er een drukke boel van patronen en felle kleuren van te maken. Dat maakt niet bepaald een rustige omgeving van jouw slaapkamer. Het zal je dus ook zeker niet helpen in slaap te komen. Kleuren als blauw, wit, grijs, roze etc. werken beter om je tot rust te brengen in de slaapkamer.

Ruim de kamer op

Een serene omgeving maken van de kamer helpt ook. Rommel is namelijk niet bepaald rustgevend. Sommige dingen kun je uit de slaapkamer laten, maar misschien moet je investeren in een goed opbergsysteem om alle spullen die je nodig hebt in ieder geval een plekje te geven.

Laat apparaten uit de kamer

Apparaten zoals tv’s of spelcomputers horen eigenlijk niet thuis in de slaapkamer. Niet alleen houden zij jou langer wakker wanneer je ze gebruikt maar ze geven vaak licht of produceren geluid. Dat soort verstoring hoort niet thuis in de slaapkamer. Bovendien hadden we gezegd dat je geen tv vanuit bed moet kijken.

Maak van jouw bed de meest comfortabele plek

Dit is een van de leukste dingen om te doen als je het mij vraagt, maar als je lekker wilt slapen dan moet je alles wat niet lekker ligt, zoals die harde deken, uit je bed halen. Dit moet je vervangen door lekker liggende kussens en dekens, waar best in geïnvesteerd mag worden. Wanneer jouw bed een fijne plek is om te liggen, zal je er eerder ingaan en val je uiteraard ook eerder in slaap.

Wanneer je deze tips één voor één toepast, zal je langzaamaan steeds eerder in slaap vallen en ook beter slapen. Hierdoor voel je jezelf niet alleen een stuk energieker maar verbetert je gezondheid ook een stuk. Naast gezond eten en genoeg bewegen is slaap een van de belangrijkste aspecten van je gezondheid. Daar wil je dus niet op bezuinigen. Maak van jouw slaapkamer dus een slaap walhalla en je zult jezelf dankbaar zijn.