Hoe kom je aan de aangeraden hoeveelheid beweging met een druk schema

We horen het steeds vaker, we bewegen te weinig en zitten te veel. Misschien wel je wel meer gaan bewegen of beginnen met sporten maar heb je het gevoel dat je hier gewoon de tijd niet voor hebt. Tijdens je werk moet je misschien veel achter een computer zitten en wanneer je ook nog voor de kinderen moet zorgen en een huishouden moet runnen dan komt dat blokje om er vaak niet van. Om jou toch aan die beweging te helpen hebben we enkele tips voor je die iedereen kan toepassen, hoe druk je ook bent.

Wandel wanneer je de kans krijgt

Lopen is een simpele manier met lage intensiteit om te bewegen, bovendien kun je het bijna overal en altijd doen. Wanneer je boodschappen gaat doen loop dan naar de supermarkt in plaats van met de auto te gaan. Soms kan lopen zelfs sneller zijn of niet veel langer duren, wanneer je midden in de stad moet zijn en het verkeer een puinhoop is bijvoorbeeld. Of loop een blokje om na het avondeten om met jouw partner te kletsen, in plaats van Netflix meteen aan te zetten.

Vind een manier om te bewegen die je echt leuk vindt

Misschien vind je jezelf geen sportief type, maar ook voor jou is er een leuke manier om te bewegen. Misschien wil je wel gaan dansen? Of neem je jouw kinderen Zondag naar het park om samen met hen rond te rennen. Wanneer je er echt geen fan van bent kun je bewegen altijd nog combineren met iets wat je wel leuk vindt, ga bijvoorbeeld op de crosstrainer staan terwijl je jouw favoriete tv-programma kijkt.

Het hoeft niet allemaal in één keer

De aangeraden hoeveelheid beweging is 30 minuten matig intensieve beweging per dag, maar dit betekent niet dat je 30 minuten moet gaan hardlopen. Je kunt ook 6x 5 minuten nemen om te bewegen, dat klinkt al als een stuk minder. Zo kan je een sprintje trekken in jouw lunchpauze, de trap nemen of voordat je gaat douchen de 7-minute work-out doen.

Ga samen met een vriend

Wanneer je zaterdagochtend in bed ligt kan het verleidelijk zijn om in bed te blijven liggen in plaats van te gaan hardlopen, maar dat wordt een heel ander verhaal wanneer je met een vriend hebt afgesproken. Je laat jouw vriend natuurlijk niet alleen de kou in gaan, dus je moet wel. Samen gaan is niet alleen veel gezelliger, maar het helpt jullie beide ook vooruit.